faktori rizika za dijabetes
Faktori rizika za dijabetes tip 2

Faktori rizika za dijabetes tip 2 su različiti i brojni, ali je dobra stvar što deo faktora možemo kontrolisati, te od nas u mnogome zavisi verovatnoća da li će se dijabetes razviti. Svako može kontrolisati ishranu i fizičku aktivnost, ali nažalost ne može porodičnu istoriju dijabetesa i godine starosti.

Rizik od dobijanja dijabetesa tip 2 umnogome zavisi od same osobe jer ona može odabrati da li će živeti na zdraviji način i izbegavati stres koliko to bude moguće.

Šta povećava rizik za dobijanje dijabetesa tip 2?

Gojaznost i prekomerna telesna težina

Glavni okidač za insulinsku rezistenciju neretko je prekomerna telesna težina i višak masnog tkiva. Do insulinske rezistencije dolazi kada jetra, mišići i masne ćelije više nisu osteljive na insulin i oni prestanu da skladište glukozu kao glikopen. Glukoza zbog toga ostaje duže u krvi i nivo šećera raste, a da bi se šećer smanjio pankreas mora da proizvodi više insulina i tako prevaziđe slab odgovor ćelija. Ovaj proces se može preokrenuti promenom načina života i ponekad, lekovima, a ako se prepusti bez kontrole verovatno će vremenom preći u dijabetes tip 2.

Faktori rizika za dijabetes tip 2 i pušenje

Pušenje povećava rizik od insulinske rezistencije i razvoja dijabetesa tip 2 za čak 30-40% u odnosu na one koji ne puše. (*1) Obzirom da nikotin povećava nivo šećera u krvi, osobe sa dijabetesom tip 2 bi trebalo da konsultuju lekara ako planiraju da prestanu da puše. Ovo je važno jer može doći do naglih padova šećera u odnosu na inače, a hipoglikemija takođe može da bude problem.

Nedovoljna fizička aktivnost

Osim što fizička aktivnost smanjuje rizik od depresije, poboljšava mentalno i kardivaskularno zdravlje, ona može i da smanji insulinsku rezistenciju. Istaživanja (*2) su pokazala da svi oblici vežbanja mogu pomoći u regulaciji nivoa šećera u krvi i sprečiti dijabetes ili ga lakše držati pod kontrolom, posebno ako je u vezi sa gojaznošću.

Vežbanje je, uz pravilnu ishranu, najvažnije i za predupređivanje pojave dijabetesa.

Problemi sa mentalnim zdravljem kao faktori rizika za dijabetes tip 2

Osobe sa dijabetesom će možda imati depresivne epizode ili anksioznost. Ukoliko ne budu lečili ova stanja, još će teže držati dijabetes pod kontrolom. Uznemirenost dovodi i do toga da jedete više hrane koja nije adekvatna, te da manje vežbate što može prouzrokovati porast nivoa šećera u krvi.

Hormoni stresa mogu uticati da nivo šećera u krvi varira nepredvidivo.

Faktori rizika na koje se ne može uticati

Postoje faktori rizika na koje se ne može uticati koliko god vodili računa, u pitanju je, na primer,  genetika. Veća je verovatnoća da osoba dobije dijabetes tip 2, ukoliko neko od članova porodice ima dijabetes.

Dobra vest je da će osoba koja vodi računa o ishrani, dovoljno je fizički aktivna i izbegava stres moći značajno da smanji rizik od oboljevanja od dijabetesa tip 2 bez obzira na genetsku predispoziciju.

Starost kao faktor rizika

S godinama ljudska tela više nisu u mogućnosti da metabolišu ugljene hidrate kao nekada što može dovesti do višeg nivoa šećera u krvi u odnosu na inače. Ćelije mišića, jetre i masti vremenom gube svoju osetljivost na insulin što povećava nivo šećera u krvi i može izazvati insulinsku rezistenciju.

Gojazne osobe i oni koji ne vode računa o balansiranoj ishrani imaju daleko veći rizik od osoba koje imaju adekvatnu telesnu težinu u starijoj dobi.

Pročitajte još:

Literatura:

  1. CDC: Smoking and Diabetes - https://www.cdc.gov/diabetes/library/features/smoking-and-diabetes.html, avgust 2021. godine
  2. NCBI: The essential role of exercise in the management of type 2 diabetes - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5846677, jul 2017. godine
  3. MNT: What are the Symptoms of type 2 Diabetes? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/317462, april 2019. godine
  4. NCBI: Obesity, Insulin Resistance, and Type 2 Diabetes: Associations and Therapeutic Implications - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7553667, oktobar 2020. godine

Photo by Nataliya Vaitkevich from Pexels