užina, zdrava hrana, zdrave navike
Kad je vreme za užinu detetu?

Užina je nešto o čemu se poslednje razmišlja, deluje kao lako planiranje i usput, a onda se najčešće i greši, kada je ishrana deteta u pitanju. Zapravo, užinu je najlakše isplanirati za celu nedelju unapred.

Grickalice i sve ono što jedemo između obroka spadaju u stvari koje najčešće narušavaju adekvatnu telesnu težinu i zdravlje, kako kod dece, tako i kod odraslih.

Mnoga deca nešto grickaju tokom celog dana. Njima je potrebno da jedu češće i ne treba im usraćivati užine, ali važno je i da se one ne svode na kesicu čipsa ili kolače, što je kod većine dece i adolescenata slučaj.

Kada deca treba da imaju užinu?

Nije dobro, ni zdravo da deca tokom celog dana nešto grickaju, bez okvirnog plana obroka. Naravno da nećete gledati na sat i planirati obroke u minut, ali nemojte ni dozvoliti da se dan pretvori u jelo bez kraja.

Ako dete jede stalno nešto, neće imati formirane zdrave navike, poremetiće, i možda čak izgubiti, prirodni instinkt za osećaj gladi i sitosti, a ugroziće apetit tokom glavnih obroka.

Deca su gladna na svaka tri do četiri sata, bez obzira na uzrast. Stoga ne treba praviti prevelike pauze između obroka:

·         Mlađa deca treba da imaju tri glavna obroka i najmanje dve užine između svakog dana.

·         Starija deca uz tri glavna obroka moraju da imaju najmanje jednu užinu, a dve u periodima skokova u razvoju i kada su fizički aktivniji.

Izvor: https://www.eatright.org

 

Deci treba davati užinu najmanje dva sata nakon završetka glavnog obroka – doručka ili ručka, a najmanje jedan do dva sata pre narednog obroka.

Da li deca treba da jedu užinu za stolom?

Kada ste kod kuće, deca bi trebalo da jedu za stolom ili kuhinjskim pultom. Nemojte ih hraniti ili im dozvoljavati da jedu dok su gledaju televizijski program ili su za računarom. Postoji više razloga zašto ovo nije dobro:

·         Prvo, ne znate koliko dete pojede kada ide okolo.

·         Drugo, mrvi se i prosipa po kući, a to onda znači i više posla po pitanju čišćenja za vas.

·         Treće, dokazano je da do gojaznosti i prejedanja veoma često dovodi jelo ispred televizijskog ekrana.

šta je važno da znate kada je dečija užina u pitanju

·         Ponudite im obrok u predvidivo vreme, kada procenite da su možda ogladneli, ali ne tik pre narednog obroka.

·         Ostavite im užinu u vidokrugu. Uvek posudu sa svežim voćem držite na trpezarijskom stolu ili centralnom delu kuhinje, a malu šargarepu i zgodno povrće u visini dečijih očiju u frižideru.

·         Očekujte da mlađa deca jedu malu porciju užine, ali će možda želeti da imaju još jednu, kada isprazne svoj mali stomačić.

·         Napravite im smuti ili sveže ceđen sok i ostavite na zgodnom mestu, tako da sami dođu na ideju da uzmu kada osete glad.

·         U posudici na stolu u dnevoj sobi držite orašaste plodove i suvo voće.

·         Planirajte da užina bude odmah nakon što izađu iz škole ili vrtića, ako im tada nije vreme za glavni obrok.

·         Ponudite im hranu koju inače ne unose dovoljno tokom glavnih obroka.

Pročitajte više: Brza i zdrava užina i grickalice za decu

Image by csifferd from Pixabay