zdrave grickalice i uzina za decu
Zdrave grickalice i užina za decu

Koliko god se trudili da dete ima balansirana sva tri glavna obroka, užina ne može uvek biti samo voće. Nekada ste prosto u situaciji na putu, van kuće, između treninga i druge aktivnosti i morate smisliti nešto što će dete pojesti u hodu. Grickalice koje jedu deca ne moraju da budu nezdrave. Njima je potrebno da za svoja mala i zahtevna tela koja tek rastu unose dovoljno energije, stoga su obroci koji uključuju, na primer,  voće, povrće ili jogurt odličan izbor.

Brze i zdrave grickalice za dete

Deca imaju manji želudac od odraslih i mnogima su neophodni međuobroci kako bi uneli dovoljnu količinu hranljivih materija tokom dana. Njima je potrebna hrana na svaka 3 do 4 sata. Važno je da im tada ne dajete “prazne kalorije” već grickalice koje sadrže vitamine i minerale.

Mlađa deca moraju da imaju najmanje dve užine, a starija minimum jednu užinu, mimo tri glavna obroka u toku dana.

Studija je otkrila da zdrave grickalice mogu imati višestruke prednosti kada je u pitanju dečija ishrana. Deci možete dati štapiće šargarepe ili celera, zatim krastavac ili čeri paradajz, kada je povrće u pitanju.

Osim toga, prikladna užina su i integralni hleb namazan kikiriki puterom ili humusom. Kao međuobrok dete može pojesti voćni jogurt, šolju mleka, krišku sira, jogurt ili kefir sa integralnim krekerima, hlebom ili kokicama.

Jedno istraživanje koje je rađeno 2015. godine, pokazalo je da su upravo grickalice na gotovo na vrhu lestvice stvari koje doprinose gojaznosti kod dece, zbog visokog sadržaja soli i dodatnog šećera, a malo hranljivih materija.

Izbegavajte da decu hranite čipsom, smokijem, krekerima, kolačima i bombonama.

Ideje za brzu užinu za dete

Zdrava užina za školu

Kada je u pitanju užina koju će dete poneti u školu, obratite pažnju da ne bude nešto što može da se pokvari lako van frižidera i najbolje bi bilo da ne mora da se jede uz pomoć pribora. Na primer:

  • voće – jabuke, banane, šljive, mandarine… 
  • povrće – bejbi  šargapere, čeri paradajz, štapići krastavca… 
  • krekeri ili cele granole od zdravih žitarica.

Zdrave grickalice kod kuće

Preporuka je da obroci budu za stolom, kada god je to moguće. Istraživanja su pokazala da je upravo konzumiranje hrane ispred televizije ili računara uzrok prekomernog unosa, posebno nezdravih namirnica. (Izvor: www.cambrige.com) Detetu možete poslužiti:

  • integralne krekere i sir, 
  • pire ili smuti od jabuka i drugog voća, 
  • šolju šumskog voća – jagode, maline, borovnice, 
  • kriške jabuke prelivene medom,
  • domaći čips iz rerne uz neljuti salsa sos,
  • voćni jogurt sa muslijem.

Zdrava užina za autobomil i van kuće

Kada idete na put ili bioskop i slično, trebalo bi da se pridržavate pravila kao kada je u pitanju odlazak u školu gde nema frižidera. Ako idete na duži put i nosite frižider ili imate frižider u automobilu, to vam pruža dodatne mogućnosti, kao i kod kuće. Vodite računa da zbog čestih problema sa bolestima vožnje – mučninom, deci dajete samo suvu hranu i čistu vodu na putu.

Zdrave grickalice za dečiji rođendan

Ništa neće biti ni vašem, a ni tuđoj deci, ako jedan dan budu jela nezdrave grickalice. Nije nužno da idete u različite krajnosti. Ipak, možda ne bi bilo loše da razmislite o tome da napravite neke zdravije stvari kojima ćete poslužiti decu.

Savet plus: ako mislite da se deci neće dopasti ova hrana, razmislite o tome da je dekorišete na neki zanimljiv način. Na internetu se mogu naći brojni zanimljivi načini dekoracije hrane za koje ne morate da budete previše vešti.

Razmislite o domaćem hlebu sa humusom i puterom i komadićima povrća, brusketima, parčići lubenice i dinje u zanimljivim oblicima, tortilja čips sa različitim vrstama sosa, dasci koja sadrži različite vrste orašastih plodova i suvog voća, voće na štapiću i posudu sa topljenom crnom čokoladom.

Kada počnete da planirate dečije užine nekoliko dana unapred, shvatićete da to nije naporno i da apsolutno nema potrebe da posežete za kesicama čipsa ili bombonama.

Literatura:

  1. MyHealthfinder: Healthy Snacks: Quick tips for parents  - https://health.gov/myhealthfinder/topics/everyday-healthy-living/nutrition/healthy-snacks-quick-tips-parents , oktobar 2020. godine
  2. EatRight: Have a Fun and Healthful Birthday Party - https://www.eatright.org/health/lifestyle/holidays/have-a-fun-and-healthier-birthday-party , avgust 2020. godine
  3. NIH: Addressing Childhood Obesity: Opportunities for Prevention  - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26318950 , jul 2015. godine

Pročitaje još:

Image by StockSnap from Pixabay