razvoj deteta po uzrastu
Razvoj deteta po uzrastu: socijalno-emotivni razvoj
0-1 mesec

•    spava oko 20 sati
•    prestaje da plače kada mu se približite
•    gleda netremice majku dok mu priča

1-2 meseca

•    ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dete kada plače

2-3 meseca

•    reakcija oživljavanja kada gleda ljudsko lice
•    facijalna ekspresija (grimase)

3 meseca

•    spava oko 18 sati

0-3 meseca

•    različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neugodno

4 meseca

•    glasno se smeje
•    traži pogledom majku koja ga zove

Pročitajte još:

Prvi bebin osmeh

Aktivnosti za bebe – Kako da prepoznate da je bebi dosadna aktivnost?

Spavanje sa bebom u krevetu

5 meseci

•    pozitivna emoticionalna reakcija na svaki ljudski lik

6 meseci

•    spava oko 16 sati
•    razlikuje poznate od nepoznatih
•    ljuti se ako mu se uzme igračka

6-7 meseci

•    smeje se liku u ogledalu

8 meseci

•    igra se skrivača (ku-ku)

9 meseci

•    spava oko 15 sati
•    hrani se keksom
•    privlači pažnju okoline različitim aktivnostima
•    reaguje na svoje ime
•    oponaša radnje "pa-pa"
•    pruža ruke da bi ga podigli
•    plače kada se odvoji od majke
•    afektivno vezivanje: vezano za jednu osobu
•    strah od stranih lica: rezervisano ponašanje

10 meseci

•    pije iz šoljice uz pomoć odraslog
•    pruža igračku,ali je ne pušta

11 meseci

•    taši rukama na poznate pesmice
•    reaguje na zabranu prekidom započete aktivnosti

12 meseci

•    spava 13-15 sati
•    žvaće hranu
•    pomaže pri oblačenju
•    samostalno prinosi hranu ustima
•    oponaša jednostasvne radnje ukucana (plazi se, žmirka, kašljuca)
•    pokazuje prstom u željenom pravcu
•    daje predmete majci
•    pokazuje interes za decu i odrasle

12-15 meseci

•    strah od nepoznatih osoba doseže vrhunac

15 meseci

•    reaguje na svoje ime
•    imitira jednostavne aktivnosti ukućana
•    ponavlja aktivnosti kojoj se ukućani raduju

18 meseci

•    skida cipele i čarape, otkopčava rajfešlus
•    pridržava času dok pije, pokušava da jede kašikom
•    jak strah pri odvajanju od bliskih osoba
•    igra solitarna, igra se samo u prisustvu druge dece
•    javljaju se znaci ljubomore, negoduje kada drugo dete privlači paznju na sebe
•    nekontrolisano balavljenje
•    bezrazložni nastupi uznemirenosti i smeha
•    prisutni intervali odsutnosti
•    stereotipni pokreti
•    moguća depresivnost zbog dužeg odvajanja od bliskih osoba

24 meseca

•    skida gaćice, pantalone, kaput i jaknu
•    zatvara rajsferšlus
•    pije samo iz šolje
•    uglavnom suvo noću
•    početak paralelne igre, igra se pored vršnjaka, poveremeno im daje ili pokazuje igračku, uživa u igrama borbe i premetanja sa vršnjacima
•    početak interesovanja za grupne aktivnosti
•    ponos, jogunstvo
•    izražena ljubomora
•    reaguje na emocionalni izraz odraslog (empatija)

25 meseci

•    ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom

26 meseci

•    oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice)

28 meseci

•    inicira vlastitu igu
•    prihvata igru JA-TI
•    zna svoje ime

29 meseci

•    na vreme traži nošu

30 meseci

•    ne mokri noću
•    nosi čašu sa vodom bez prosipanja
•    uživa pomažući odraslima u aktivnosti (briše prašinu)
•    pridružuje se grupno vodenoj igri ("ringe ringe raja")

36 meseci

•    kaže svoj pol i godine starosti
•    koriste fraze učtivnosti: molim, hvala, izvini
•    igru često proprati govorom
•    pokušava da pospremi svoje igračke
•    napadi besa pri sputavanju i sl.

3-4 godine

•    uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)
•    prva zaljubljivanja

4 godine

•    kooperativna igra sa vršnjacima
•    početak prihvatanja jednostanih pravila igre
•    samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
•    samostalno se priprema za spavanje
•    počinje emocionalno povezivanje
•    pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja

4-5 godina

•    interesovanje za polne organe, moguća masturbacija
•    kompletno ovladavanje toaletom
•    strahovi od mraka, imaginarnih bića

5 godina

•    postavlja sebi sto
•    organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
•    uključuje se u razgovor sa odraslima
•    može da odloži zadovoljavanje potrebe

6 godina

•    koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič
•    čisti svoje cipele
•    ide samo u komšiluk
•    može mu se poveriti manja suma novca
•    bira omiljenog druga
•    pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
•    poštuje pravila igre sa vršnjacima
•    prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja
•    situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe
•    realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića
•    sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti.